اموزش و دانلود

وبلاگ اموزش ، تفریحی ، دانلود ، ادبی و ...

اموزش و دانلود

وبلاگ اموزش ، تفریحی ، دانلود ، ادبی و ...

10 نقطه در ایران که ان را باور نمیکنید ...

هامان | جمعه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۳، ۰۸:۴۱ ب.ظ | ۰ نظر




توضیحات : اگر در ایام عید قصد سفر به جاخای مختلف ایران را دارید حتما قبل از عضیمت این پست را مطالعه بفرمایید شاید نظر شما را راجع به مقصد سفرتان عوض کرد . در ادامه مطلب تصاویری را میبینید که شاید باعث حیرت شما کاربران شود . بیخود نیست که اول ایران گردی به جهان گردی برای ایرانیان توصیه میشود . امیدوارم که از این پست لذت کامل را ببرید .


حجم : ناچیز

موضوع : سرگرمی

قالب بندی : TXT

امکان دالود یکجا : خیر

ادامه مظلب ...



بسم الله الرحمن الرحیم


1 : ابشارهای شیر اباد 



نمایی از ابشارهای زیبای ناحیه


ورودی غار دیو سپید


سمندر کورغارزی گرگانی


در استان گلستان است. از زیباترین مجموعه‌های آبشاری ایران، مجموع هفت آبشار کوچک و بزرگ که بزرگترین آنها ارتفاعی ۳۰ متری دارد و دریاچه‌ای به عمق ۴۰ تا ۸۰ متر در محل فرود خود ساخته است.


برای دیدن این آبشار باید راهی استان گلستان شوید و در منطقه فندرسک، در هفت کیلومتری خان‌ببین به دنبال مناظر بی‌نظیر آن باشید. البته از این هفت‌ آبشار، نخستین آن در دسترس است و برای رسیدن به سایرین به تجهیزات بیشتری نیاز خواهید داشت.


این مجموعه زیبا بخشی از آب خود را از رود جاری در غار دیو سپید می‌گیرد. این غار که در ارتفاع بالاتری نسب به آبشارها قرار دارد با ۲۳۵ متر طول، سکونت‌گاه یکی از حیوانات نادر کره‌ی زمین است؛ حیوانی که هنگام کشف مردم او را بچه‌ی اژدها صدا می‌زدند؛ سمندر کورغارزی از بزرگترین سمندرهای آبی جهان!


هرچند که این غار یکی از غارهای آسان برای غارنوردان است اما هرگز به فکر ورود به آن بدون حضور یک متخصص، نباشید.


2 : روستای میمند






روستایی شبیه به روستای کندوان در اسکوی آذربایجان؛ یکی از مکان‌های شگفت‌انگیزی که انسان و طبیعت برای ساخت آن دست به دست هم داده‌اند. «کیچه» خانه‌های غارمانند اهالی این روستا در حفره‌هایی داخل دامنه‌ی رسوبی کوه ساخته شده‌اند. این رسوبات آنقدر نرم هستند که با کمک ابزار و با دست قابل شکل‌دادن هستند و آتقدر سخت و محکم‌اند که می‌توان زیر سقف آنها به راحتی و بدون نگرانی خوابید.


این روستای زیبا در کرمان و در ۳۵ کیلومتری شهربابک قرار دارد. خانه‌های آن درست مثل خانه‌های کندوان بر روی یکدیگر ساخته شده‌اند؛ پنجره و یا دودکش ندارند و در کنار گُنبه‌ها و کپرها تشکیل مجموعه‌ای از خانه‌های ییلاقی و قشلاقی را برای ساکنان داده‌اند.


میمند در سال ۱۳۸۴ جایزه‌ی جهانی «ملینا مرکوری»، جایزه‌ای که هر دو سال یکبار به تعامل هنر، فرهنگ، انسان و طبیعت تعلق می‌گیرد را از آن خود کرد.


3 : باداب سورت 


پلکان قرمز باداب سورت




دومین چشمه‌ی آب شور جهان در استان مازندران؛ چشمه‌ای که جوشش بی‌امان آن در طول صدها سال، پلکانی با رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد از جنس تراورتن ساخته است. چشمه‌های مختلف این باداب همه از نظر رنگ، بو، مزه، مواد تشکیل‌دهنده و حجم با یکدیگر متفاوت هستند.


سال‌ها پیش در نزدیکی این چشمه‌ها روستایی به نام سورت وجود داشته است که ساکنان آن به تدریج به دشت‌های اطراف مهاجرت کرده‌اند.


چشمه‌هایی نظیر این باداب در دنیا کم‌نظیر هستند و شبیه آن را تنها می‌توان در کشورهای ترکیه، آمریکا و نیوزیلند یافت.


4 : کوه خواجه


اثار تاریخی کوه خواجه


نمایی از بخش پایینی کوه - جای هامون خالی


ارنست هرتسفیلد، باستان‌شناس و ایران‌شناس آلمانی، این مجموعه را تخت جمشید خشت و گلی می‌نامد؛ مجموعه‌ی آثار باقی‌مانده از دوران مختلف تاریخی در ایران که در سال ۱۹۱۶ توسط «اورل اشتین»، باستان‌شناس انگلیسی کشف شده است.


این کوه که تنها عارضه‌ی طبیعی سیستان است، در دریاچه‌ی هامون قرار دارد و در هنگام پرآبی دریاچه چون جزیره‌ای در میان آن نمایان است. نام قدیم این کوه اوشیداست که در پارسی میانه معنی «ابدی» دارد.


کوه خواجه چون کلکسیونی از دوران مختلف تاریخ، یادگارهایی در خود دارد؛ آتشکده‌ای که بنا به یافته‌ها قدمت آن به سده‌ی یکم پس از میلاد بازمی‌گردد؛ مقبره‌ی خواجه و آثار باقی‌مانده از دوران اشکانی و ساسانی که دوران شکوه این کوه است و تنها نمونه‌ی باقی‌مانده‌ی دژشهرهای دوره‌ی اشکانی در ایران به شمار می‌آید.


اگر قصد بازدید از این کوه را دارید حتماً با یک راهنما به آن مراجعه کنید، آثار آن آنقدر متنوع و گسترده است که به تنهایی از پس شناخت آن برنخواهید آمد. گورستان موجود بر روی این کوه نیز بسیار دیدنی و شامل قبوری با سنگ‌های خاص و عجیب است.


5 : سایه خوش 



این کلوت ادم را یاد چه میاندازد ؟!



درست نمی‌دانیم باید نام بیابان به آن بدهیم یا ساحل! جای زیبایی که در بندرلنگه قرار دارد و با وجود آنکه ظاهری شبیه یک صحرای بزرگ و عمیق دارد، در نزدیکی دریاست. آثار تاریخی و باستانی این  ناحیه نیز مانند سایر بندرها و شهرهای قدیمی ایران زیاد است.


در ۴۴ کیلومتری خمیر و ۵۵ کیلومتری بندرلنگه که نام خود را از روستایی در نزدیکی به امانت گرفته است. کلوت‌های خوش تراش آن که بر اثر فرسایش باد و آب شکل گرفته‌اند، شمایل عجیبی به آن داده‌اند که در کمتر جای جهان می‌توان یافت.


این بیابان همچنین یک چشمه به همین نام دارد که در شکاف سنگ‌های آهکی مارنی و در دامن کوه می‌جوشد.


6 : مازیچال


پاییز در مازیچال



برفراز ابرها



یک دهکده‌ی ییلاقی کم‌نظیر که در جاده‌ی کلاردشت به عباس‌‌آباد و از خروجی کردمحله در دسترس است. دهکده در بالای کوه و در ارتفاعی هم سطح کوه‌های دور و نزدیک منطقه قرار دارد که زیبایی منظره‌اش را دوچندان می‌کند. خروجی‌های مختلف انتهای مسیر شما را به نقط مختلفی از دشت وسیع مرتفع آن می‌رساند که همگی آنها دیدنی هستند.


در منطقه‌ی کلاردشت که ابرهای با ارتفاع کم، پدیده‌ی غریبی به شمار نمی‌آیند، مازیچال بهترین مکان قدم‌زدن روی ابرهاست. در این روزها شما در بالای دریایی از ابرها قرار می‌گیرید که صحنه‌ای رویایی را می‌آفرینند.


اگر پاییز جنگل‌های جاده‌ی کلاردشت به عباس‌آباد را دیده و پسندیده‌اید، شک نکنید که پاییز مازیچال شما را مسحور می‌کند. جنگل مازیچال در بهار مملو از گیاهان دارویی و خوراکی از جمله قارچ‌ها، توت‌فرنگی‌های وحشی و سوسن‌عنبرهای خوش بوست.


7 : اشوراده







بهشت اکوتوریست‌ها؛ تنها جزیره‌ی ایرانی در دریای خزر که در قلب شبه‌جزیره‌ی میانکاله است. نام آن در اصل «آشورآدا» به معنی جزیره‌ی آشور بوده که در قدیم به دلیل تنوع حیوانات وحشی در آن، به عنوان شکارگاه استفاده می‌شده است.


این سرزمین با بالا آمدن آب از شبه جزیره‌ی میانکاله جدا افتاده و از ۲۰ سال پیش تا کنون به دلیل طغیان آب و سیل‌های پی‌درپی خالی از سکنه است.


حیوانات مختلفی چون شغال، روباه، قرقاول، گراز و یک نوع اسب وحشی در آن زیست می‌کنند و البته انبوه پرندگان وحشی در تمام فصول سال در آن، خالق صحنه‌های شگفت و بی‌بدیل هستند. هر از گاهی در این ناحیه یک فک خزری نیز با آن نگاه معصوم که البته در خطر انقراض نیز هست در تور صیادان آشوراده گرفتار می‌شود و دوباره به دریا باز‌ می‌گردد.


این جزیره البته در روزهای پایانی تابستان امسال به دلیل آتش‌سوزی گسترده‌ای که در آن و خشکی‌های شرقی تالاب اتفاق افتاد، خبرساز شد.


آب‌وهوای خاص، بنادر و ساختمان‌های خالی، تعداد زیاد پرنده‌های ساکن در جزیره، زمین و دریای بکر، میوه‌های وحشی و تپه‌های ماسه‌یی زیبای این ناحیه را از دست ندهید.


8 : تخت سلیمان



اثار تاریخی به جا مانده در تخت سلیمان


نمایی از حفره زندان سلیمان




پر از رمز و راز است؛ یک محوطه‌ی تاریخی بزرگ و ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو که به اعتقاد انرژی‌درمان‌گرها از مراکز انرژی زمین است. محوطه‌ای بزرگ در نزدیکی تکاب که از بزرگترین مراکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتی ایرانیان در دوران قبل از اسلام به شمار می‌رود و اکنون گردشگران کمی به آن مراجعه می‌کنند.


آتشکده آذرگُشنَسب در کنار دریاچه‌ی تخت سلیمان، نماد قدرت آیین زرتشت، هفتصدسال و تا قرن چهارم هجری روشن بوده است، اما برخی متخصصان سابقه‌ی این مجموعه را به مادها و سکاها نسبت می‌دهند.


دبی آب ورودی به دریاچه‌ی تخت سلیمان که منشأ آن احتمالاً چشمه‌ای در عمق ۱۱۲ متری است در تمام طول سال یکسان است و کوهی که آثار بر روی آن قرار گرفته از املاح آهکی همین چشمه تشکیل شده است.


یک قله دیگر با همین شکل در نزدیکی تخت سلیمان قرار دارد که به زندان دیو مشهور است و تا پیش از آنکه دهانه ورودی چشمه آن به دلیل فشار رسوبات آهک بسته شود، معبد آناهیتا در کناره‌ آن قرار داشته که آثار آن تا کنون نیز باقی است. این مجموعه همچنین تپه‌ها و کوه‌های دیگری نیز در نزدیکی دارد که پر از آثار دوره‌ی ساسانی است.


تخت سلیمان وسیع‌ترین تأسیسات مذهبی و اجتماعی مربوط به همین دوره است که تا کنون در ایران شناسایی شده و از زیر خاک بیرون آورده شده است.


9 : تنگ بستانک





یک بهشت گمشده؛ تنگه‌ای در میان جنگل‌های کوهستانی کامفیروز فارس که حوضچه‌هایی زیبا و عمیق دارد و به دلیل سخت‌گذر بودن و فاصله‌ی زیادی که تا محل پارک خودرو دارد کمتر مورد بازدید علاقه‌مندان به طبیعت قرار می‌گیرد.


هرچند که این مکان به دلیل نیاز به لایروبی حوضچه‌ها و نیز فروافتادن درختان کهنسال آسیب‌هایی دیده است اما هنوز جادویی و حیرت‌انگیز است و البته هم‌اکنون منطقه‌ای شناخته‌شده و مورد استقبال گروه‌های کوهنوردی و گردشگران حرفه‌یی طبیعت در چهار ماه اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد است.


بهتر است برای دیدن این مکان رویایی، زمانی در اواخر فروردین و اردیبهشت‌ماه را انتخاب کنید. اگر قصد سفر دارید نواحی اطراف این تنگه از جمله دریاچه‌ی سد درودزن، جنگل‌های انبوه بلوط و روستای دشتک در حوالی آن را از دست ندهید.


10 : قره کلیسا




کلیسای زورزور در شب


کلیسای سنت استپانوس


کلیسایی زیبا و تاریخی در نزدیکی چالدران. مراسم باداراک این کلیسا که یادبودی برای سالروز شهادت طاطائوس، یکی از حواریون حضرت مسیح، است هر سال تابستان با حضور تعداد زیادی از مسیحیان ایران و جهان برگزار می‌شود.


قره کلیسا که با همین عنوان و به همراه دو کلیسای «سنت استپانوس» و «زور زور» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است به دلیل وجود مقبره‌ی طاطائوس، از زیارت‌گاه‌های مهم مسیحیان به شمار می‌آید.


بنای اولیه‌ی این کلیسا از سنگ‌های سیاه بوده که در طول تاریخ به دلایل مختلف چندین بار تخریب شده است اما هم‌اکنون نیز آثار این سنگ‌ها در بعضی دیوارهای آن وجود دارد. قره کلیسا بارها توسط افراد مختلف چون خواجه نصیرالدین طوسی بازسازی شده و سندی نیز درمورد بازسازی آن به دست زکریای قدیس در دست است.


بنا بر عقیده‌ ارامنه جهان این کلیسا نخستین کلیسایی است که به دستور مبشران و حواریون عیسای پیامبر ساخته شده است.



 : وبلاگ بامیلو - عکس ها از محمد طاها اسماعیلی - عبدالعزیز قاسمی - میلانی 

 : اگر از این مطلب لذت بردید لطفا در نسنجی پست شرکت کنید 



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی