اموزش و دانلود

وبلاگ اموزش ، تفریحی ، دانلود ، ادبی و ...

اموزش و دانلود

وبلاگ اموزش ، تفریحی ، دانلود ، ادبی و ...

نقدی بر کتاب جریان بخشنده دارما

هامان | چهارشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۲، ۰۶:۲۶ ب.ظ | ۱ نظر



توضیحات : در زیر میتوانید نقد این کتاب و این حرکت که توسط گویانکا به راه افتاده و از قضا در ایران هم در بسیاری از امور روانشناسی از تکنیک های وی استفاده میشود ؛ را مطالعه کنید .

مقدمه :

در زیر همچنین علاوه بر نق این کتاب سعی کردیم شما را با ادبیات جاری این کتاب تا حدی اشنا کنیم. حرکت گویانکا از معنا و مفهوم دارما گرفته شده است و در صدد گسترش تفکر دارما به واسطه تکنیک های موجود در کتابهای وی میباشد .


دارما چیست ؟


دارما یا درمه (به سانسکریت: धर्म)، (به انگلیسی : (dharma) مفهومی در ادیان هندی‌تبار است که چندین معنی دارد اما معنای اصلی آن نظام گیتی است. مفهوم درمه قابل مقایسه با مفهوم اشه (نظام گیتی) در دین زرتشت است.


قالب بندی : Txt

موضوع : فرقه های نوظهور


برای خواندن مقاله به ادامه مطلب بروید .




مقدمه :

در زیر همچنین علاوه بر نق این کتاب سعی کردیم شما را با ادبیات جاری این کتاب تا حدی اشنا کنیم. حرکت گویانکا از معنا و مفهوم دارما گرفته شده است و در صدد گسترش تفکر دارما به واسطه تکنیک های موجود در کتابهای وی میباشد .


دارما چیست ؟


دارما یا درمه (به سانسکریت: धर्म)، (به انگلیسی : (dharma) مفهومی در ادیان هندی‌تبار است که چندین معنی دارد اما معنای اصلی آن نظام گیتی است. مفهوم درمه قابل مقایسه با مفهوم اشه (نظام گیتی) در دین زرتشت است.

 

این ایده که رفتار در هماهنگی با درمه (قانونمندی ذاتی جهان)، رسالت و وظیفه هر فرد است، از متون باستانی هندی و ایرانی سرچشمه می‌گیرد و این متون، خوش‌بختی بشر را در هماهنگ شدن با نظم و قاعده بنیادین جهان (ارد یا اشه) و برآوردن مطالبات این نظم و سامان بنیادین جهان دانسته‌اند.

 

در هندوگرایی (هندوئیسم) دارما را در معنی وظیفه و رسالت هر فرد در زندگی درنظر می‌گیرند. در زبان‌های هندی امروزی، دارما بیشتر در معنای کیش و آیین افراد استفاده می‌شود. واژه دارما، خود از ریشه هندوایرانی «دار» (داشتن) گرفته شده و از دیدگاه لغوی به معنای برپادارنده است. درمه از مفاهیم بنیادین فلسفه هندی است و اصلی است که کلیه مکاتب فلسفی هند آن را به نحوی از انحا قبول دارند


در دین‌های گوناگون

 

دارما در آیین بودا: به طور کلی دارما در کتابهای بودایی به این معناهاست: سازندهٔ سرشت یک چیز، قاعده، قانون، آیین، تعلیم؛ دادگری، درستکاری، کیفیت؛ چیز، شناسهٔ دل؛ نمود.

 

دارما در آیین هندو: کلمهٔ دارما در سنت هندو نظام اخلاقی و جهانی ست و مفهوم فضیلت و عدالت و شریعت و قانون و آیین و حتی مذهب و دین را دربردارد.

 

دارما در آیین جین: مفهوم دارما در آیین جین به معنی نظام اخلاقی عالم، چنانچه در «ودا» دیده شده یا ناموس و شریعت و تکلیف شرعی، بدانگونه که در مکاتب و ادیان هندو بدان اشاره شده نیست. بلکه دارما در آیین جین یکی از شرایط حیات و حرکت ماده و ارواح است، یا به عبارت دیگر اصل حرکت و محیط ادراک ناپذیری است که در آن اجسام و ارواح حرکت می‌کنند.


* البته در این کتاب گویانکا دارما را با این ( دارما در آیین بودا ،دارما در آیین هند، دارما در آیین جین ) کاملا متفاوت میداند و دارما واقعی را با این 3 ایین متفاوت میداند .


کتاب جریان بخشنده دارما در ادامه به تکنیکی اشاره میکند که شما از طریق ان میتوانید دارما را درک کنید : تکنیک ویپاسانا 

تکنیک ویپاسانا چیست :

ویپاسانا یکی از روشهای قدیمی مراقبه در هند و اسیای شرقی است . با این تکنیک به گفته ی گویانکا میتوان خشم درونی و بدی ها و ... را از انسان دور کرد . و به گفته وی این تکنیک تنها راه نجات از بدی ها و ... میباشد . 


نقدی بر عقیده دارما و تکنیک ویپاسانا :

دارما همان گونه که در این کتاب موگوید تکنیک ویپاسانا را این گونه تعریف میکند :

چیزی نیست جز هنر زندگی و چگونگی زندگی کردن در صلح و آرامش و هماهنگی خود و تولید آن برای دیگران

شاید به نظر این یک حرف زیبا و بدون عیب و نقص باشد و لی اگر وارد صحبت های وی شویم و در ان ریز شویم به نکاتی قابل تامل میرسیم .
سراسر این کتاب و به طور کل دارماو ویپاسانا از خوبی ها و عشق و ... صحبت میشود .

در صفحه 34 این کتاب سوالی از اقای گویانکا شده است که پاسخی تامل برانگیز دارد :

"دین و دارما را چگونه کنار هم قرار میدهید ؟ "

پاسخ : "اگر دین چیزی شبیه مذهب هندو و بودا و غیره باشد کاملا با دارما مغایر و بر ضد ان نیز هست . اما اگر مذهب از قانون طبیعت پیروی کند ، از قانون جهانی طبیعت گرفته شده باشد ؛ همان دارما است ."
از این سخن میتوان دریافت که دارما با معنویات و مذهب و الهیات مغایر است . چرا که اقای گویانکا خود به این امر اذعان دارد . در واقع اگر شما و افکارتان در جهت قوانین طبیعت باشد با دارما منافاتی ندارد .
این تفکر همان تفکر ماده گرایی یا ماتریالیسم میباشد . تفکر ماده گرایی جهان را خالی از دین و مذهب و معنویات و ... میداند و ان را زاده ذهن بشر قلمداد میکند . تفکر ماده گرایی اساسا وجود خدا ، پیامبران و ... را نفی میکند .
دقیقا هنگامی به گفته خود مطمین میشوم که در دارما و ورود به تکنیک ویپاسانا شما باید یک دوره ی 10 روزه را بگزرانید ، و طی ان 10 روز از تمام متعلقات دینی و مذهبی و معنوی دست کشیده و به یاد گیری این تکنیک بپردازید .



نویسنده : محمد حسین عاشق حسینی

نظرات  (۱)

دوست عزیز شما کنار اقیانوسی ایستادید و از دور در مورد آن قضاوت کردید بدون آنکه حتی قطره ای از آن رابچشید.ویپاسانا تکنیکی کاملا علمی و عملی ست که هیچ تضادی با هیچ دینی نداره.دیدن هر چیز همانگونه که هست...
شاد باشید و رها از تمام قضاوت ها
پاسخ:
مطالبی که در زیر نوشتم پس از مطالعه دقیق این کتاب بوده است . البته شاید ویپاسانا با علم و عمل منافاتی نداشته باشد ولی به طور حتم در تضاد این روش با دین ( هر دینی ) هیچ شکی نیست .
اگر دقت کرده باشید بنده با دلیل این منافات را توضیح دادم . دارما از اسیای شرقی برخاسته است . اسیای شرقی ( هندوستان ) محل ظهور ادیان نو و خرافه گرانه است ؛ چه تظمینی وجود دارد که این جریان برخاسته از همان تفکرات نباشد .

موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی