اموزش و دانلود

وبلاگ اموزش ، تفریحی ، دانلود ، ادبی و ...

اموزش و دانلود

وبلاگ اموزش ، تفریحی ، دانلود ، ادبی و ...

گوگل کروم یا کرومیوم ؟

هامان | دوشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۳، ۰۶:۴۲ ب.ظ | ۱ نظر



تویضحات : کرومیوم مرورگری کاملا اوپن سورس است که پایه گوگل کروم را می‌سازد. کروم اما کد بسته است. آیا اوپن سورس‌ها همیشه بهترند؟! . چرا اوپن سورس؟! . اوپن سورس امن است یا نه؟!

کروم یا کرومیوم؟ مساله این است ..



موضوع : اموزش انلاین

قالب بندی : TXT

حجم : ناچیز

امکان در یافت پی دی اف : 


برای مطالعه مقاله به ادامه مطلب بروید 



بسم الله الرحمن الرحیم


در لینوکس کرومیوم مستقیما از طریق خود توزیع‌ها قابل نصب است. همچنین اتوماتیک نیز آپدیت می‌شود.


در ویندوز و مک استفاده از کرومیوم سخت‌تر است. اولین دلیل آن این است که خود به خود آپدیت نمی‌شود. آپدیت کردن مرورگر اگر دستی باشد و غفلتی رخ دهد ممکن است مشکلات امنیتی فراوانی پیش آید. در واقع برنامه آپدیت کننده یک بخش کد-بسته از گوگل کروم است و همین قضیه اوپن سورس بودن کرومیوم را تا حدی تحت الشعاع قرار می‌دهد.


گوگل کروم مرورگری کد-بسته است و از طریق وب‌سایت برای ویندوز، مک و لینوکس قابل دانلود است.


کروم چه دارد که کرومیوم ندارد؟!


پشتیبانی از MP3: کروم از فرمت MP3 پشتیبانی می‌کند در حالیکه کرومیوم چنین ویژگی را ندارد. هر دو مرورگر از فرمت WAV پشتیبانی می‌کنند.


Adobe Flash: کروم از پلاگین سندباکس شده برنامه فلش پشتیبانی می‌کند و گوگل آن را همراه با مرورگر آپدیت می‌کند. جدید‌ترین ورژن فلش در لینوکس نیز فقط از همین طریق قابل استفاده است.


آپدیت گوگل: در ویندوز و مک گوگل اتوماتیک کروم را آپدیت می‌کند و در لینوکس نیز با استفاده از بخش ابزارهای مدیریت آپدیت انجام می‌شود.


امنیت (سندباکسینگ): سندباکسینگ در هر دو مرورگر کروم و کرومیوم انجام می‌شود که یکی از بهترین ویژگی‌های امنیتی این دو مرورگر است هرچند در برخی از توزیع‌های لینوکس ممکن است این ویژگی در کرومیوم غیرفعال شده باشد.


اما ویژگی‌هایی نیز در کرومیوم وجود دارد که کروم ندارد. مثلا اگر آدرس وب‌سایتی را اشتباه نوشته باشید، کرومیوم آن را درست می‌کند. کرومیوم سرویس پیش بینی آدرس وبسایت‌ها را دارد، علاوه بر خصوصیات دیگر، ویژگی ضد فیشینگ گوگل هم در کرومیوم وجود دارد.


کروم یا کرومیوم؟


برای کاربران لینوکس، کرومیوم به صورت دیفالت وجود دارد و کار با آن برایشان ممکن است راحت‌تر باشد. اگر اوپن سورس باز هستید و نمی‌خواهید از نرم افزارهای کد-بسته استفاده کنید، کرومیوم گزینه مناسبی است. همچنین در لینوکس اگر استفاده از برنامه فلش برایتان حیاتی است بهتر است از کرومیوم استفاده کنید.


انتخاب در ویندوز و مک روشن است. کروم عملکرد بسیار بهتری از کرومیوم دارد. بنابراین می‌بینیم که کروم و کرومیوم مثال بارزی هستند که همیشه هم استفاده از اوپن سورس نتیجه مطلوبی ندارد بلکه طراحی، مرور و اعتماد یه فاکتور اساسی انتخاب یک نرم افزار هستند.


 : برگردان توسط حسین ترکاشوند

 : how-to geek

 : جهت دانلود پی دی اف روی لینک "PDF این مطلب در پایین کلیک کنید"


نظرات  (۱)

slm.khaste nbshin.merci

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی